Alla inlägg under mars 2012

Av Lena Lindberg - 31 mars 2012 22:49

Försöker lära mig lite mer om Japan och dess natur eftersom sonen snart åker dit, läser på den svenska ambassaden i Tokyos hemsida:


  • Jordskalv

Japan är ett av världens seismologiskt mest aktiva områden. Här sker ungefär tjugo procent av världens jordbävningar över sex på Richterskalan. Dagligen sker flera jordskalv, de flesta för små för att uppfattas.

Lugn och fin nu lilla mamma..nästa lilla fenomen


  • Tyfoner

Tyfoner är tropiska stormar som motsvarar orkan i styrka. I Japan infaller tyfonsäsongen från juni till oktober. När en stor tyfon närmar sig avstannar flyg, tåg och busstrafik lokalt. Om du vet att en tyfon är på väg bör du hålla dig inomhus. Tyfonen brukar pågå i några timmar. Du kan få information om aktuell vädersituation och om tyfoner från Japan Meteorological Agency.

Känner mig HUR cool som helst, eller inte..nästa..


  • Tsunami

Flodvågor orsakas av havsbottnens vertikala rörelser i samband med jordbävningar, vulkanutbrott eller jordskred. Inget land drabbas av tsunami i den omfattning som Japan gör, och Japan har ett mycket sofistikerat varningssystem för tsunami. I genomsnitt drabbas Japan var sjunde år av en större flodvåg.

Fy fanken vad LUGN jag inte känner mig..


I händelse av en naturkatastrof bör du vara uppmärksam på instruktioner från de lokala myndigheterna.

Ja, och dom verkar ju vara 100 % ärliga eller not, är det katastrof får man reda på det när det var för sent typ..



Av Lena Lindberg - 31 mars 2012 14:07

Släppte nyss en glädje-bomb för tjejerna härhemma :D

Vi ska åka till Säterdalen den 13:e juli och lyssna/kolla på Ulrik Munther

http://www.saterdalen.se/


Av Lena Lindberg - 31 mars 2012 09:30

 


Varje månad har sin tjusning!

Tänkte samla lite bilder, inspiration & positiva tankar kring månaden April.

Kommentera gärna om du känner för det, inlägget sparas i en menyrad: Månadens bästa :)


Man kan:

Njuta av våren!

Fira Påsk! 

Planera nått kul på påsklovet!

Äta påskgodis & påskmat :)

Lägga undan höst/vinter kläderna & plocka fram vår/sommar garderoben :)

Fira Valborg sista april!

Dax att vårstäda bilen & byta till sommardäck :)

Lokalt: Ute-Loppis på Oti startar! Mitt lördagsnöje :)

Lokalt: Norbergs marknad sista helgen i april

För mig: På med löparskorna och motionera ute! :)



April är "National Soy Foods month"

Hälsosamt med sojamat sägs det..Själv håller jag mig nog till ägg & påskmaten ;)

 

Av Lena Lindberg - 30 mars 2012 19:07


Fredag, har jobbat ett fm-pass & har nu ledig helg framför mig, skönt :)

Jag & Elsa var ut till Björsbo handelsträdgård som ligger utanför Fagersta och kollade läget, mysigt och fint där, köpte hem en liten påskgrupp och en påskkaktus full i blom :)

Sen hämtade jag 16-åringen & en till grabb från Västerås vid tåget, och skjutsade dom till Fagerliden på LAN som pågår nu under helgen.

På kvällsmenyn blir det laxfilé & ris som nu är färdigt :)

Nu firar vi förståss oxå:

Påsklov

 

Vill oxå göra en notering, ibland kanske jag skriver saker här på bloggen som inte passar alla, ni får tycka vad ni vill om det, jag är den jag är, passar det inte så är det fritt fram att besöka mig eller ej. Skriver inget medvetet elakt, sanningen & sanningar kan dock ibland tyvärr svida ;)

Blogginlägget jag skrev häromdagen var för att hjälpa en bloggkompis om en hundvalp som var stulen och såld av en ökänd kleptoman som har satt i system att stjäla hundar och hästar osv för att sälja vidare, har nu tagit bort blogginlägget, sorry vill inte få skit för vad andra ställer till, hejarop till er som har civilkurage mot kriminella personer och som orkar stå på er! 


Önskar alla en mysig & fin helg.! Kramiz.!

Av Lena Lindberg - 29 mars 2012 21:23

Torsdag kväll..

Idag har jag jobbat ett fm-pass, åkte sen hem och sov ! en stund på eftermiddagen, har sovit jättedåligt inatt..

Nyser och nyser men känner mig inte förkyld, måste vara en pollenallergi historia..


Vid halv 6 ringde sonen (Mathias) & sa att han och pappan flyttat ur de sista stora möblerna, då åkte jag, tjejerna & min mamma till hans lägenhet, vi hjälptes åt att städa ur inkl. fönstertvätt, frosta av frys & allt som ska göras vid en flyttstädning..allt tar ju makalöst mycket längre tid än vad man tror när man ska flytta, jag kom nyss hem (21.30) men mamma & Mathias är fortfarande kvar och jobbar med det sista..

Min pappa kommer förbi och hämtar upp mamma, dom skulle ta med nån lampa, trappstege & lite smågrejer hem till sig..

Pappa hjälpte oxå till häromdagen med flytt av Mathias soffor hem till mig, toppenbra.! :)


Mathias ska lämna nycklarna till hyresvärden imorgon fm, idag var sista dagen som jag kunde hjälpa till med detta för jag jobbar imorgon fm.

Har hela bilen full med grejer men det får följa med till jobbet imorrn och vända, känner att det är alldelens för sent att börja bubba & bära upp grejer på vinden nu..Nej, jag slutar skapligt tidigt imorrn och har ledig helg framför mig, får ta det då.


16-åringen (Andreas) har varit på skolresa till Globen i Stockholm på Mässa: Dustin Expo 2012

http://www.globearenas.se/sv/evenemang/18991/22507/dustin-expo-2012.aspx

Det senaste inom datorer, dataspel mm..måste vara som plockgodis för datanördar ;D haha


Natti, natti alla.! Kramiz.!

Av Lena Lindberg - 28 mars 2012 22:17

Idag har jag ätit Bjäre matlådor..

För er som inte vet så jobbar jag med äldre personer, för nått år sen skulle jag handla åt en äldre farbror.

Han ville att jag skulle handla Bjäre matlådor. Jaha.?! Hade aldrig hört talas om Bjäre matlådor men tänkte för mig själv: Det är väl nån ny sorts färdigrätt som dom säljer.

Stängde kylskåpet, men öppnade igen och plockade fram en Bärry, visade upp den och frågade: -Ska du inte ha nån mer sån här oxå.?!

-Jo, säger farbrorn, sån där Bjäre matlåda.! Hehe, vilken tur jag frågade, annars hade jag gått ner till mataffären och letat & funderat & frågat personalen efter "Bjäre matlådor" :D 

Hursomhelst, när jag köper hem Bärry så heter det nuförtiden att jag har ätit Bjäre :)

Av Lena Lindberg - 28 mars 2012 12:57


Då har jag varit på 6 månaders kollen efter min Gastric Bypass operation. (111005)

Jag fick träffa jättetrevliga sjuksköterskan Linda på kirurgmottagningen i Västerås.


Började med att ta vikt som låg på 84,0 kg med kläder på, stämmer rätt bra med min morgonvikt på 83,5 kg utan kläder :D


Måttet runt magen visade på -25 cm sen jag var där första gången med en vikt på 108 kg, då hade jag redan minskat 6 kg själv hemma (startvikt 114 kg)


Alla prover och värden var jättebra, jag frågade om jag skulle börja äta tillskott av järntabletter oxå, men det behövde jag inte för jag låg bra till i alla depåer.


Hon konstaterade att jag nu hamnat under gränsen för fetma med ett BMI på 29 sa flera gånger att det var jättestora hälsovinster med det :)


  • Frågade hur/vad jag åt, jag berättade om mina 6-7 små mål om dagen, och att jag försöker tänka på att målen ska vara proteinrika och kalciumrika och att jag är jättenoga med mina mediciner och måltider, och hon verkade nöjd med mitt svar :)

  • Frågade om motion, och där fick jag erkänna att jag fallerat lite men att jag absolut ska skärpa tilll mig med det :)

  • Frågade hur jag mådde psykiskt, och om jag hängde med själsligt i viktminskningen, och det tycker jag är väldigt olika på dagar, ibland börjar jag tänka på tråkigheter som hänt tidigare som man kanske trodde att man glömt och så undrar man -Varför börjar jag tänka på det nu..?! Men i det stora hela mår jag faktiskt bra! Hon berättade att det fanns en kurator, Ulrika, att tillgå och att det bara var att slå en pling så kunde jag få en tid hos henne, bestämde inget utan lämnade det öppet, för er som följer min blogg vet att jag har det lite jobbigt nu, men det beror ju på att min äldsta son ska flytta till Japan och har inte alls något med min viktoperation att göra..

  • Frågade om hårlossning/håravfall, och då började jag skratta för det har jag verkligen haft..!! Började vid 3 månader efter operationen och det är därför som jag nu är kortklippt haha. Hon sa att det brukar stanna av när det har gått ett år och att håret kommer ju tbx även om det är jobbigt medans det pågår..

  • Jag fick oxå ett kort som jag kan visa upp i Restauranger osv, det står: Landstinget Västmanland Jag är opererad med gastric bypass. Större delen av min magsäck är bortkopplad och maten passerar genom en liten magsäcksficka direkt till tunntarmen. Jag kan därför endast äta små portioner. På grund av försämrat näringsupptag måste mina blodprover kontrolleras regelbundet, särskilt järn, B12, folsyra och kalk. ( Jag var ju bara tvungen att testa, åkte till IKEA på lunch och bad att få köpa en barnportion med kycklingfilé, visade upp mitt kort och det gick jättebra, jag fick betala 31.- och då ingick det dryck med, en jäkla skillnad i pris med andra ord..orkade jag äta upp barnportionen? Nix, jag lämnade ca 1,5 dl strips men åt upp kycklingfilén, såsen & grönsakerna, åt kanske 6 stycken strips sen var det stopp.)

  • Sen fick jag ett blad som dietisterna har tagit fram på proteinrika mellanmål och kvällsmål, jag fick oxå förnyade recept på behepan (B12) och calcichew (kalktablett). Nästa återbesök blir om 6 månader då det har gått 1 år efter operationen, blir till hösten.

  • Hon nämnde att man fortfarande gör bukplastikoperation vid "behov", men att det ska gå minst 2 år efter operationen, vilket i mitt fall blir till hösten 2013. Man får kontakta familjeläkarna på orten där man bor som skriver remiss. BMI måste ligga på 27 eller under, konstaterade att jag snart var där, även om mitt eget mål/önskan är att komma ner på ett BMI under 25 vilket innebär att jag hamnar under gränsen för övervikt. Hon berättade oxå att dom börjar bli mer restriktiva med bukplastikoperationer, vet i dagsläget inte om det kommer att bli aktuellt för min del, visar sig, är ju som sagt ganska lång tid kvar tills det i så fall blir aktuellt..

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" /> 

Av Lena Lindberg - 28 mars 2012 06:57

Idag är det 25 veckor sedan jag gjorde min Gastric Bypass operation.

Vägdag =


Vågen visade : 83,5 kg

Innebär -0,4 kg sen förra veckan och -30,5 kg sen starten.

Då verkar jag vara "back on track" fast inte går det fort heller ;)

Konstaterar att jag de senaste 12 veckor i snitt gått ner drygt -0,5 kg i veckan och det är helt ok :)


OM jag fortsätter gå ner 0,5 kg i veckan i snitt (vilket skulle kunna vara rimligt om jag sätter lite mer fart på motionerandet) innebär det att jag kommer att nå målvikt om 29 veckor, det blir den 17:e oktober i år :) 



Länk till = UTMANINGEN

Det är rapporterings vecka 12 (av 12) på Helenas 2:a utmaning, ska gå ner 6 kg

Jag har hittils gått ner -6,3 kg vecka 1-11 lägger till -0,4 kg = -6,7 kg

Det blev inget "bonuskilo" i utmaningen, men är ändå nöjd med att ha klarat uppsatt mål.


Motion vecka 12 blev 60 min simning..


Idag ska jag på 6-månaders återbesök efter GBP op:en till Kirurgmottagningen i Västerås, jag återkommer med ett blogginlägg om det. Sen måste jag skicka iväg sålda varor på Tradera, jag har hjälpt äldsta sonen sälja av playstation spel..Sen väntar ett em-pass..bråda dagar nu..


Önskar alla en fin onsdag och en fortsatt trevlig vecka !! Kramiz


Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Skapa flashcards