Alla inlägg under oktober 2012

Av Lena Lindberg - 4 oktober 2012 14:32

Klippet visar 14 åriga Lovisa som blev våldtagen, en mycket stark tjej som berättar.

Blir otroligt förbannad och äcklad att det finns dom som tar sig friheten att kränka på ett sånt vidrigt sätt, det här får hon leva med i resten av sitt liv och förövaren blir i bästa fall straffad, men finns inget straff ändå som kan ersätta den själsliga smärta som ett övergrepp orsakar..

 

Länk till klippet:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/lovisas-film-har-setts-av-tiotusentals-pa-facebook/

 

Av Lena Lindberg - 4 oktober 2012 14:16


Aftonbladet Wellness har idag en artikel om Åsa som gick ner fantastiska 75 kg med GBP:

http://www.aftonbladet.se/wellness/article15521544.ab


Av Lena Lindberg - 4 oktober 2012 12:09

Har talat med familjeläkarna och fått svar på mina prover..

Näs och svaljprovet visade på bakterier, har fått en tid till läkare imorgon fm och lite senare på dagen ska jag till dsk och spola örat, fanns ingen tid till mig idag, skulle höra med läkaren så han inte har några invändningar mot att man spolar örat, ibland ska man inte göra det när man har en pågående infektion, men risken är stor att jag kommer att bli galen om jag inte får bort den j-la vaxproppen och blir av med yrseln det är nämligen grymt jobbigt..(jag vet att jag är gnalig nu ..sorry)

 

Ska försöka förmå läkaren att ordna ett TWAR test på mig, har läst på en del, kan vara svårt att se det på vanliga prover om man har det, ett TWAR-test är ett ganska dyrt test kostar omkring 200 kr, jag sa till sköterskan att jag är beredd att betala det själv bara det blir gjort men hon menade att det ska jag inte behöva om läkaren tycker jag ska ta det provet..Hoppas på en bra och förstående läkare imorgon..!! 

 

Idag är det kanelbullens dag, få se om jag och Andreas åker hem till Mathias och firar när han kommer ifrån skolan, Andreas har inte sett Mathias lägenhet så det kan väl vara ett tillfälle..

 

 

Önskar en fin torsdag..!! Kramiz..!!

Av Lena Lindberg - 4 oktober 2012 11:23

Blev så glad när jag vann, orkideén glädjer mig mkt nu, jag passade på att köpa 2 aloe vera växter till köket oxå, finns så mycket fint på Lövparkens Trädgård i Fagersta jag kan varmt rekommendera ett besök..

 

Länk till hemsida: http://www.lovparken.se/

 

Länk till Lövparkens Trädgård på facebook:

http://www.facebook.com/pages/L%C3%B6vparkens-Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/198665940164325 

Av Lena Lindberg - 3 oktober 2012 23:30

Sitter och läser om vad jag skrev för ett år sen på bloggen, då var det 2 dagar kvar till min GBP op och jag gav mig ut på jakt efter stödstrumpor som jag skulle ha under operationen.

 

Men vilka variationer det finns..en del får stödstrumpor andra får som jag köpa egna och en del som väntar på att bli opade har inte hört nått alls om stödstrumpor inför open..?!

Verkligen olika bud beroende på var i landet man bor och var man ska bli/är opad tydligen..


Jag hittade i alla fall ett par "sexiga" svarta stödstrumpor för halva priset på Apoteket, fast dom var inte så billiga i alla fall men hade lite tur där ;)

 

 

Jag håller på och vaxar härhemma, ja varken bilen eller benen då utan ÖRAT

 

 

Imorgon ska jag till dsk och spola örat, det ser jag inte fram emot precis men som sagt hoppas det blir bättre med min yrsel, jag hoppas oxå att provsvaren visar på nått så det kan sättas in nån behandling vill gärna känna mig som en människa igen lixom..

 

Natti, natti..!! Kramiz..!!

Av Lena Lindberg - 2 oktober 2012 22:52

Tog en bild på månen som är magisk ikväll: 


höstmåne

Av Lena Lindberg - 2 oktober 2012 10:12




Närmar mig 1-års dagen av min GBP operation med stormsteg :)

Det har varit ett händelserikt år, jag är otroligt tacksam att jag har fått den här chansen till ett nytt, lättare hälsosammare liv..

Personligen hamnade jag på ett BMI på 27 efter ett år, jag vet inte om min kropp är nöjd nu? Själv vill jag kämpa lite till för att komma ner på normalvikt :)

Jag gör oxå det "felet" att jag gärna jämför mig med andra, ska sluta med det nu för vi har alla olika förutsättningar och trivselvikt ;)

 

Skrev med en tjej som är opad 2006, hon upplevde att dom 2 första åren gick som på räls, efter det fick hon kämpa för att inte gå upp i vikt.

Frågade henne om hon har nått bra tips att ge för att bibehålla viktminskningen och fick svaret:

 

göra rätt från början. börja träna och äta regelbundet och inte börja äta godis( även om det inte var din last innan op) ställa klockan o äta efter den. ta kontakt med psykolog om fetman är symtom på ngt annat sen ett jävlaranamma att det inte kommer vara så lätt senare som i början. man kan inte äta efter hungern utan man ska äta även om man ej är hungrig. sen får man ändra kosten i tid när det börjar ticka uppåt. :-)

 

Mycket bra råd..!!

Det här med att ställa klockan har jag redan funderat på, märker att jag nu ibland blir osäker på kvällen om jag ätit alla mål som jag ska eller inte..?

Förstår oxå att det här första året är som en "smekmånad", det är NU som det börjar..!!

Operationen kan liknas vid ett förhållande som det gäller att hålla glöd i för resten av livet ;)

 

levälskaskratta


Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 2 oktober 2012 08:42

Jag blev inblandad i en diskussion igår om viktminskning.

Det gällde viktminskning innan operationen, den sk flytperioden.


Ska dra lite kort vad flytet innebär:

Läkarna vill att man ska gå ner i vikt inför GBP operationen, inte för att bevisa att man kan gå ner i vikt utan för att minska på levern när dom ska gå in med instrumenten, det minskar riskerna och underlättar operationen i övrigt. Själv åt jag måltidsersättningen Modifast (pulverdiet..) Det finns lite olika sorter..

Har personen ett BMI på +43 vill läkarna att man ska gå ner 10 % av kroppsvikten innan och 5 % är det som gäller för övriga, men det förekommer säkert variationer på detta oxå..

 

En kvinna berättade att hon enbart minskat -2 kg på 4 veckor under flytet trots att hon skött sig perfekt och inte fuskat något, varpå hon blev mer eller mindre påhoppad av en person som bestämt hävdade att hon måste ha fuskat ..

 

Citat:  "Att man skulle klara 6 veckor på 1000kcal/dag utan att gå ner ett gram och inte fuska har jag och väldigt svårt att tro på, eftersom en kropp på 100kilo bränner ungefär 2000kcal i vila. Det där med ˝sparlåga˝ gäller bara under någon dag, men annars skulle alla anorektiker vara feta. Och så är det ju inte"

 

Kvinnan kände sig mycket kränkt av kommentaren som kom från en person som själv är GBP opererad, jag har full förståelse..det vore ju bra med pepp istället för att klanka ner.. :(

Bara en del av det som han skrev som jag delade med mig av, tonen var mkt oförskämd och spydig överhuvudtaget..

 

Lite ödmjukhet tack, allt är inte svart eller vitt, somliga kan ha svårt att gå ner i vikt "som dom ska" pga obalans i kroppen, hormonrubbningar, vissa sjukdomar och mediciner kan oxå göra att vissa har svårt att gå ner i vikt..

Själv gick jag ner 10 kg på 7 veckor under min flytperiod, men jag har full förståelse för att det inte går lika lätt för alla, dom behöver inte alls fuska med kakor och godis för att dom inte går ner i vikt..

Som en annan lite äldre dam sa troligtvis har en man i 30-års åldern bättre förutsättningar att bränna fett än en "tant" på 57 år, våra gener styr osv osv..

 

 

PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Skapa flashcards