Alla inlägg under september 2012

Av Lena Lindberg - 9 september 2012 21:53




Tjo.! Efter ett dubbelpass på jobbet har jag nu ledigt tills onsdag kväll..

Hoppade in i duschen nör jag kom hem och ska nu njuta av mitt nyinköpta te: Kvällro med Stevia :)

 


Friggs Ört Te Kvällsro är ett gott, koffeinfritt alternativ för dig som har svårt att somna om du dricker vanligt te på kvällen.

 


Stevia är ett sötningsmedel som inte innehåller några kalorier eller kolhydrater.

Beroende på bearbetning och koncentration kan stevia vara upp till 300 gånger sötare än vanligt socker.

Det är därför perfekt för alla som vill äta något sött, med gott samvete.

Till skillnad från vanligt socker är stevia dessutom skonsamt mot tänderna. Det finns flera undersökningar från Purdue University, Indiana, USA, som visar att de sötande ämnena i stevia kan användas tillsammans med fluor och till och med minskar bildningen av plack.

 

En annan fördel med stevia är att det inte höjer blodsockernivån.

För alla som måste vara försiktiga med blodsockret är det alltså en idealisk del av en bra och nyttig kost.

Stevia är ett gott alternativ till socker för diabetiker och andra som vill begränsa sitt sockerintag.

 

Natti, natti..!! kramiz..!!

Av Lena Lindberg - 9 september 2012 06:02



Det har bara gått 2 dagar men vågen visade imorse på 76,8 kg

Det innebär att jag har 6,3 kg övervikt kvar.. det känns inte så TUNGT att tänka på ;)

 

Nytt BMI = 27  ..Me like..!! :))

 

Idag väntar ett dubbelpass på jobbet..själv tar jag "helg" måndag & tisdag ;)

Önskar alla en skön söndag..!!


Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 8 september 2012 18:24

Nogger

Lördag & min 2:a dag med Modifast..

Funkar jättebra idag med, har blivit erbjuden både kakor & godis på jobbet men har med lätthet kunnat avstå eftersom sötsuget inte är starkt längre..

Har till och med kunnat avstå GLASS..!!

Jag har en GB klassisker låda i frysen som jag köpte hem i fredags, har barn hemma och dom måste ju få äta glass trots att jag inte gör det..

Brottades med djävulen en kort stund, öppnade frysen och tänkte att jag kunde ta en Nogger för att det är lördag, men lyckades hindra mig själv och stängde igen frysen igen..STOLT kallas det..!!

(Jag begär inte att ni ska förstå mitt missbruk..) ;) Kramelikram

 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />


  

Av Lena Lindberg - 7 september 2012 21:43



Dag 1 med Modifast är avklarad och det har gått riktigt galant, mår superbra & det har inte varit jobbigt på nått sätt, har inte varit hungrig eller så, däremot går dagen till historien som den stora kissardagen ;D

Jo en positiv sak som jag redan märker: jag är inte sötsugen..!!

Toppenbra att Modifast har en så bra effekt att ta bort sötsuget, det måste jag slå ett slag för..

Man känner sig däremot lite törstig och "dammig" i halsen & det är viktigt att dricka tillräckligt mycket vatten när man håller på med måltidsersättning..

 

Jag har oxå druckit några koppar kaffe under dagen + te nu på kvällen

Ni som håller på med måltidsersättning inför en viktoperation kolla med din kirurgmottagning om ni får dricka kaffe eller te så jag inte lockar er till nått som ni kanske inte får..

 

Sen vill jag kort säga detta oxå: Jag orkar inte hålla på att försvara mig att jag kör en kickstart med Modifast..!! 

nuff said ;)

 

Önskar alla en skön helg..!! Kramiz..!!

 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 6 september 2012 16:10

 

Tänker berätta vad jag pysslar med:

Imorgon kör jag igång med Modifast i 16 dagar, har redan varit och inhandlat det..

 

Har talat med dietisten idag som visserligen inte rekommenderar det.. men hon tyckte ändå att om hon inte kunde hindra mig så skulle jag max äta måltidsersättning i 2-3 veckor för att få igång en kickstart.

 

Anledningen till mitt beslut beror mest på att bli av med sötsuget som jag dragit på mig.. under sommaren har det eskalerat..det kan tyckas låta simpelt att bli av med ett sötsug men det vissa av er kanske inte vet om mig är att jag har ett sockermissbruk att tampas med, tack ändå för alla omtänksamma kommentarer om att dra ner på kolhydrater och andra omtänksamma tips goa ni :)

Självklart hoppas jag på nått minuskilo oxå vore lögn att inte erkänna det, men i det långa loppet är det inte hållbart att äta måltidsersättning är mycket väl medveten om det oxå. Bra matvanor och motion är det bästa förståss..!!

 

Jag köpte Modifast av smakerna: jordgubb, potatis-purjolök (som kan värmas) vanilj & choklad

I ordning frukost, lunch, em-mål & kvällsmål..

 

       

 

Jag uppdaterar förståss bloggen om detta..Kramizar

Av Lena Lindberg - 6 september 2012 12:50


Vattenflaskan & stavarna..


   


Glömde nämna: Dietisten tycker stavgång är en perfekt motionsform för då är hela kroppen i rörelse..

Får bli stavgång för min del i september, sen tänkte jag köpa ett halvårskort till simhallen som varar oktober - mars..

 

Jo, vatten oxå..är förståss viktigt att man får i sig av i tillräcklig mängd :)

      

Av Lena Lindberg - 6 september 2012 08:18

 

Jag har nu pratat med en dietist i Västerås som jobbar med oss viktopererade..


Berättade om min situation: att jag sen den 17:e augusti förra året då jag satte igång med flytstart, och efter op:en 5:e oktober förra året fram tills i juni i år gått ner ca 35 kg men att jag nu stått still i vikt dom sista 3 månaderna.

 

Berättade att jag tyvärr triggat igång sötsuget något under sommaren, när det gäller mängden mat så sköter jag mig med lagom stora portioner + bra mat enligt rekommendationer..

 

Dietisten kikade på hur det sett ut för mig, jag startade med ett BMI på 40 och mitt BMI idag ligger på 28 så ur deras synvinkel är jag en lyckad patient. Hon sa att du ligger ju under BMI 30 som är gränsen för fetma och i och med det har du fått enorma hälsovinster.

Hon berättade oxå att det är inte alla patienter som når normalvikt, utan att det är vanligt att stanna av i vikt där jag är nu med 8-9 kg övervikt, för "dom" är det helt ok och normalt..

 

Jag berättade om mina funderingar att börja med Modifast igen och dietisten var inte jättepigg på idén..Hon sa vi ser ju hellre en långsam viktminskning där man återgår till små mängder mat och motionerar..

 

För mig klämmer inte skon där, visst jag har inte varit superambitiös vad det gäller motionsbiten under sommaren det ska jag erkänna, har dragits med en seglivad förkylning under hela sommaren (..är fortfarande lite småförkyld men nu struntar jag att jag är förkyld, jag tänker ut och röra på mig i alla fall..)

 

Dietisten sa visst vi kan ju inte hindra dig att börja med Modifast igen, men i så fall tyckte hon att jag skulle se det som en kickstart på max 2-3 veckor för att få in nytänket igen..

 

Ska fundera under dagen hur jag ska göra men det lutar åt att jag kör igång med Modifast i nån vecka för att om inte annat få bort sötsuget..

 

Idag skiner solen så då blir det en långpromenix med stavar..

 

Önskar alla en skön torsdag..!! Kramiz..!!


Av Lena Lindberg - 5 september 2012 20:45

 

 

Jag känner mig otålig och lite frustrerad över min uteblivna viktminskning de sista 3 månaderna..!!

 

Det kanske är helt normalt att kroppen gör så här, att den intar "viloläge & platå" en stund..?!

Men..jag har starka funderingar på att börja "Modifasta" igen i kombination med motion förståss.. för att ta bort dom där sista envisa 8-9 kilos övervikt, jag har inte satt igång med det än, det är mina funderingar i nuläget..

Jag höll ju på med måltidsersättning 7 veckor förra året inför operationen och gick ner 10 kg..

Det är ju inte farligt med måltidsersättning..möjligtvis lite tråkigt men jag tyckte faktiskt inte det var så farligt att vispa dom där påsarna, det var ju värst dom första 2 veckorna då hade man ont i magen ibland av hunger, men så kommer det ju inte att kännas denna gången efter op:en om jag sätter igång med det igen..

 

Vad tycker ni andra om mina funderingar..??

 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Ovido - Quiz & Flashcards