Alla inlägg under september 2012

Av Lena Lindberg - 11 september 2012 12:56

Lånade enkäten av Ellinor: http://itekoppen.wordpress.com/2012/09/08/den-stora-bloggenkaten-2012/



Hur länge har du bloggat?

Sen lite drygt ett år tillbaka i tiden (aug -11)

 

Hur såg din bild av bloggar ut innan du själv började blogga?
Jag  tyckte det var kul och inspirerande att gå in och läsa andras bloggar, eftersom jag skulle genomgå en GBP op så sökte jag information på hemsidor och bloggar

 

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Tror det var Ulrika Janssons blogg =>

 

Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Känns helt ok, men visst hade man lite blåögda och naiva tankar DÅ ;)

 

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Massor..!! =>

 

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex teknik- eller modebloggar)? 
Hmm..Jag läser nog inga dagboksbloggar, dom bloggar jag läser är viktbloggar & lite andra bloggar om inredning, loppis & blomster..

 

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Maria Montazami, Hon är helt underbar med sina kommentarer :D

 

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.

Finns många, kika i menyraden till höger =>

 

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Tror dom tycker det är kul :)


Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det hoppas jag :)

 

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Nja, både ja och nej, det är väldigt utlämnande att skriva om sig själv som jag gör, ibland får man häpnandsväckande kommentarer från folk som inte känner mig det minsta lilla men som ändå har åsikter & pekpinnar om mitt liv & leverne, men dom flesta som besöker min blogg är positiva och peppande

 

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Jag skriver inte om mina allra mörkaste stunder, ingenting utlämnande om jobb eller arbetskamrater osv anledningen är nog självklar ;)

 

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Det vet jag inte, har inte tänkt den tanken? Men visst vill man ha feedback ibland om vissa funderingar..

 

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del JA

 

Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej inte ännu, men det finns planer på det :)

 

Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Absolut, det gäller att tänka sig för när man skriver

 

Bloggar du om två år?I så fall: Är ditt bloggande annorlunda då?
Jag tror jag bloggar, och det ser säkert lite annorlunda ut då :)

 

Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Tänkte efter lite och visst har det inverkan på ex mat, mode, kläder, inredning osv :)

 

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
För min del är det positivt att blogga, märker att jag pushar mig själv i rätt riktning..

 

Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Det har betytt väldigt mycket att få ta del av andras viktiga erfarenheter..!!

 

Av Lena Lindberg - 11 september 2012 11:22

Mia är en positiv & inspirerande person som är långtids viktopererad sen 18 år tbx i tiden, jag kan inte hela hennes historia men vet att hon är opererad 2 ggr första gången -94 gjorde hon en Gastric Banding och den andra gången en GBP 

Länkar till hennes hemsida: http://www.levdittliv.se/

Blogg: http://www.levdittliv.se/blogg/

 

Hittade oxå en sån härlig bild på en fruktuggla (är just nu galen i ugglor vet inte varför)

 

 

Av Lena Lindberg - 10 september 2012 23:12

Jag sökte på ett forum som finns för viktopererade, och jag måste bara dela med mig av en underbart härligt ärlig kommentar, dagens smile:

Ni får klicka på bilden, blir lite suddigt annars ;)

 

 

    

Av Lena Lindberg - 10 september 2012 20:40

 

Ledig idag, det är 4:e dagen med Modifast, det går bra men tankarna flaxar iväg på allt möjligt..

 

Om jag inte minns helt fel så florerade det en massa tankar & funderingar i skallen sist jag höll på med Modifast oxå, kom ihåg att jag blev gråtmild, det frigörs väl massa hormoner i kroppen och det händer saker som man inte riktigt är medveten om ;)


Fick hem juvelerna idag :) det är skoljoggen imorrn, åkte ner på Coop och inhandlade lite matsäck inför morgondagen, kollade läget bland saften och hittade Fun light Stevia, köpte i smaken Raspberry Pomegranate:

 

 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 10 september 2012 15:58

Efterlyser:

Är det nån av mina läsare eller bloggvänner som vet om nån som gjort en GBP för länge sen?

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter & har en aktiv hemsida eller blogg att besöka..?!

De flesta som jag känner till har relativt nyligen gjort sin vikt-operation, vet ingen som är op:ad längre tbx i tiden än 3 år..

Vill förtydliga att jag inte på något sätt ångrar min GBP operation, faktum är att den bidragit till en mycket bättre livskvalitet & hälsa för min del, har förmodligen gett mig många fler år i livet..!! (tacksam)


Men däremot blir allting inte frid och fröjd bara för att man är viktopererad, de flesta av oss har mer eller mindre missbruksproblem att tampas med (..för min egen del ett sockermissbruk sen barnsben)

Kampen är inte över, det finns mycket att jobba med bland oss viktopererade som det talas tyst om..?

 

Skulle väldigt gärna komma i kontakt med personer som gjort op:en för länge sen för att ta reda på hur man går vidare med det jobbiga som sitter i huvudet..?

 

Ingen idé att hymla om detta, det är ett faktum :)

För övrigt för min egen del mår jag fysiskt oförskämt BRA efter min GBP op!

 

Jag ska snart på min 1-års koll/återbesök efter min GBP op och kommer bland annat ta upp dom här funderingarna då..

 

Heidi har skrivit ett jättebra inlägg oxå länkar:

http://bypassoperation.blogg.se/2012/september/livet-spinner-snabbare-och-snabbare.html

 

Av Lena Lindberg - 10 september 2012 14:34

Spana in vilken mysig balkong (inte min dock..) :

 

   

Av Lena Lindberg - 10 september 2012 10:36

Delar med mig tänkvärt från Positiva Linjen:

 

 


Av Lena Lindberg - 10 september 2012 08:44


Skriver ett inlägg med anledning av kommentaren jag fick i förra inlägget :)

 

VARFÖR finns det sötningsmedel? 

 

VARFÖR finns det nikontinplåster?

 

Man får väl helt enkelt se det som ett hjälpmedel i en ÖVERGÅNG från ett ska vi kalla det för dåligt beteende till ett sunt och bra leverne?

 

Visst vore det toppen om man kunde sluta med "socker och skit" rakt av, men för många av oss fungerar det inte så enkelt..jag försöker nu att avgifta mig från sockret och använder mig av Stevia som jag tycker är ett bra val i djungeln av sötningsmedel..

 

Kan ju tillägga att jag inte är rökare, men förstår verkligen att det inte är så enkelt att sluta och att många som försöker sluta röka behöver hjälp i form av tuggummi eller plåster..

 

Kan oxå tillägga att I FRAMTIDEN hoppas även jag kunna äta lite socker i en BRA BALANS..!! Socker är ju förståss inte bra för kroppen & ingenting som kroppen egentligen behöver ha, men när jag nått min målvikt, hoppas även jag om ett någorlunda normalt liv som de flesta människor lever, där man kan synda lite med sött ibland ex på helgen.. (..i det verkliga livet fikar man med sin släkt, jobbarkompisar/vänner ibland..)

Ni förstår säkert, ex tårta på personalmöten osv..

 

För mig som lever med ett gammalt sockermissbruk i bakgrunden blir det förståss ingen enkel väg dit, men att avstå helt och hållet från sött tror jag för min egen del kan leda till fler bakslag & återfall, strävar trots allt efter balans i livet :)

Lite om mina tankar och funderingar kring sötningsmedel :)

 

 


PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Skapa flashcards